Consensus – dé Strategie Executie Killer

In de wereld van organisatieverandering en strategie-executie is er veel gezegd en geschreven over hoe we effectief kunnen transformeren. Een veelgehoord toverwoord in deze context is ‘draagvlak’. Het creëren van draagvlak wordt vaak gezien als een noodzakelijke stap om weerstand te overwinnen en succes te boeken. Maar wat betekent draagvlak eigenlijk, en is het altijd de juiste benadering? 

Het Probleem met Consensus 

Draagvlak wordt vaak gecreëerd op het niveau van consensus. Consensus betekent instemming of overeenstemming, vaak over vage richtingen in klantgerichtheid, verbeterde dienstverlening of hogere productiviteit. Deze vaagheid ontstaat door de onbewuste gedachte dat er op een meer concreet en onderliggend niveau misschien geen overeenstemming is en consensus daarmee verloren dreigt te gaan. Onder de noemer ‘dit zijn details die later uitgewerkt moeten worden’ blijft dit de hete brij waar steeds omheen gedraaid wordt en waaraan eenieder, volgens eigen interpretatie, invulling geeft. Dit soort consensus leidt dan tot volgzaamheid of schijnvolgzaamheid, waarbij mensen meegaan in een programma zonder echt overtuigd te zijn. Het resultaat is volle gas vooruit, maar ieder in verschillende richtingen. 

Eigenaarschap: De Sleutel tot Succes 

Echt uitblinken als organisatie vraagt om een ander niveau: eigenaarschap. Eigenaarschap ontstaat wanneer mensen werken vanuit een gezamenlijke visie waarin ze voelbaar onderdeel zijn van een groter geheel en zich inzetten voor iets wat groter is dan henzelf. Dit geeft energie, richting en focus, en zorgt ervoor dat mensen sturen op impact in plaats van op deliverables. 

De Kracht van een Gemeenschappelijke Visie 

Een gemeenschappelijke visie is de verbindende kracht die mensen in de organisatie van binnen voelen en hun handelen drijft. Deze visie begint altijd bij een persoonlijke visie en ontstaat in co-creatie met anderen die hierdoor worden geïnspireerd. Zonder verbinding met een persoonlijke visie is volgzaamheid het maximale haalbare. 

Bouwen aan een Gemeenschappelijke Visie 

Het bouwen van een gemeenschappelijke visie vraagt om richtinggevende bakens over het gewenste toekomstbeeld van de organisatie. Dit proces omvat verschillende stappen, zoals het creëren van ruimte voor persoonlijke visies, het stimuleren van openheid en respect, en het vermogen om diversiteit te onderzoeken en te harmoniseren. Het is essentieel om te streven naar gelijkgerichtheid in plaats van consensus, en om visie te integreren in het dagelijks werk. 

Conclusie 

Consensus kan een strategie-executie killer zijn als het leidt tot volgzaamheid zonder overtuiging. Eigenaarschap en een gemeenschappelijke visie zijn cruciaal voor het succes van een organisatie. Door te werken vanuit een gezamenlijke visie waarin iedereen zich verbonden voelt, kunnen organisaties echt uitblinken en duurzame impact creëren. 

Waar staat uw organisatie?  

Maak hier een afspraak van 30 minuten zodat we samen kunnen kijken wat de potentiële mogelijkheden zijn. 
  

Meer weten over het toepassen van operational excellence strategie in uw organisatie om een uitzonderlijk hoog niveau van dienstverlening te bereiken voor uw klanten? Neem gerust contact met me op. 
 
Aris van Bijsterveldt 
+31 (0)6 53251375 
aris.vanbijsterveldt@opexpro.nl 

Meer weten?

Wilt u meer weten over Operational Excellence 3.0 en meer inzicht in wat dit voor uw organisatie kan betekenen? Download gratis eBook.

Of als je meer wilt weten over het toepassen van Operational Excellence 3.0 in uw organisatie om een uitzonderlijk hoog niveau van dienstverlening te bereiken voor uw klanten? Neem gerust contact met me op.