Pappen en nathouden: trage besluitvorming sloopt je organisatie

Iedereen kent de vergadering die wél drie uur duurt maar géén besluit oplevert. Het enige resultaat is een lijst met nieuwe acties, nog een extra overleg en meer druk op mensen die al overbelast zijn. Dit is geen incident, maar de dagelijkse realiteit in veel organisaties. Wat bedoeld is als zorgvuldig afstemmen en draagvlak creëren, eindigt in besluiteloosheid en groeiende werkdruk. 

De sluipmoordenaar van productiviteit 

Dit fenomeen heeft een naam: de erosie van de hiërarchie. Het begint subtiel. Kaders worden iets minder scherp. Taken en verantwoordelijkheden vloeien in elkaar over. Leidinggevenden gaan zich bemoeien met details. Medewerkers wachten af “tot het besluit genomen is”. Niemand merkt het meteen, maar langzaam komt er zand in de motor. Besluitvorming wordt diffuus en traag, en het dagelijkse werk verzandt in incidenten, taskforces en ad hoc-oplossingen. 

De vicieuze cirkel van besluiteloosheid 

Trage en onduidelijke besluitvorming heeft een voorspelbaar effect: 

  • Incidenten stapelen zich op – we zijn vooral nog aan het blussen. 
  • Prioriteiten wisselen elke week – focus verdwijnt. 
  • Medewerkers trekken zich terug – “zeg maar wat ik moet doen”. 
  • Leidinggevenden verzuipen in escalaties. 

Het resultaat: de werkdruk schiet omhoog, maar de kwaliteit en voorspelbaarheid van dienstverlening kelderen. 

Het gevolg van leiderschap dat niet durft te kiezen 

Besluiteloosheid is geen luxeprobleem; het is een bedreiging voor de vitaliteit van een organisatie. Als leidinggevenden geen heldere koers durven te zetten, verwordt een organisatie tot een verzameling eilandjes met ieder een eigen werkwijze. Het oplossend vermogen zakt naar een minimum. Problemen blijven sudderen of keren terug in steeds duurdere en complexere vorm. 

Hoe je de cirkel doorbreekt 

De oplossing is niet nóg meer overleg of nóg een taskforce, maar een herwaardering van wat leiderschap is: 

  1. Herstel het vertrouwen – Geef medewerkers de ruimte om binnen duidelijke kaders zelf besluiten te nemen. 
  1. Bepaal koers en houd die vast – Besluitvaardigheid aan de top creëert rust in de uitvoering. 
  1. Ondersteun actief – Luister, verwijder obstakels en laat zien dat input ertoe doet. 

Van potentieel naar prestatie 

Organisaties die durven kiezen en helder zijn over rollen, kaders en richting, ervaren het tegenovergestelde van de erosie van de hiërarchie: snellere besluiten, lagere werkdruk, hogere betrokkenheid. Het is de kortste weg van onbenut potentieel naar topprestatie. 

Meer weten?

Wilt u meer weten over Operational Excellence 3.0 en meer inzicht in wat dit voor uw organisatie kan betekenen? Download gratis eBook.

Of als je meer wilt weten over het toepassen van Operational Excellence 3.0 in uw organisatie om een uitzonderlijk hoog niveau van dienstverlening te bereiken voor uw klanten? Neem gerust contact met me op.