De paradox van executiekracht: meer resultaat door minder te doen

Het FD schreef onlangs, op basis van onderzoek van de Amerikaanse univesiteit MIT: “AI loopt vast op de mens.” Niet technologie, maar de manier waarop we leren en veranderen bepaalt het succes. Dat geldt voor AI, maar net zo goed voor strategie-executie en organisatieontwikkeling. 

Het gaat hierbij om executiekracht: succes ontstaat niet door méér programma’s, maar door sneller leren en potentieel omzetten in impact.

Focus en ritme

Organisaties overschatten wat in een jaar kan, en onderschatten wat in twee tot vijf jaar mogelijk is. Executiekracht vraagt niet om méér initiatieven, overleg of KPI’s, maar om focus, helderheid en dagelijkse routines.

Denk groot – start klein – maak tempo.

Van potentieel naar impact

Radicale verbeteringen zitten in het dagelijks werk, niet in grote programma’s. De vraag is niet: Wat doen we erbij? Maar: Hoe maken we meer impact met wat we al doen?

Top-down richting, bottom-up energie

Executiekracht ontstaat als leiders richting geven en teams eigenaarschap krijgen. Dat betekent:
– Helderheid van doelen
– Eigenaarschap en leren in teams
– Dagelijkse sturing via eenvoudige routines (zoals PDCA)

Zo verschuift de focus van deliverables naar resultaten.

Meer executiekracht met minder

Executiekracht betekent: sneller en consistenter doelen bereiken met minder verspilling van tijd, energie en middelen. Minder programma’s, minder vergaderingen, minder complexiteit – en juist daardoor meer focus, eigenaarschap en resultaat.

Leiderschapsacties

Om het patroon van “meer, sneller, beter” te doorbreken:

1. Maak keuzes en stop bewust met dingen. Schrap wat geen waarde toevoegt.

2. Stuur op impact, niet op output. Vraag: Hoe merkt de klant dit?

3. Introduceer ritme. Creëer vaste, eenvoudige stuurmomenten en korte feedbackloops.

Reflectievraag: Waar in jouw organisatie ligt vandaag al onbenut potentieel voor radicale verbetering – verborgen in het dagelijks werk?

Meer weten?

Wilt u meer weten over Operational Excellence 3.0 en meer inzicht in wat dit voor uw organisatie kan betekenen? Download gratis eBook.

Of als je meer wilt weten over het toepassen van Operational Excellence 3.0 in uw organisatie om een uitzonderlijk hoog niveau van dienstverlening te bereiken voor uw klanten? Neem gerust contact met me op.