Dagelijkse focus belemmert operationale groei

Hoe kan je organisatie operationeel groeien zonder extra kosten en tegelijkertijd de dienstverlening verbeteren? 
 
20% ongebruikt potentieel in organisaties door een ingesleten focus op de waan van de dag.  
 
Dat is de dagelijkse praktijk bij veel organisaties. Een manier van werken, historisch gegroeid, en ingesleten in dagelijkse routines van medewerkers en leidinggevenden. 
 
Verbetering wordt vaak gezocht in het toepassen van andere methodes en modellen. Deze worden ingezet om nieuwe inzichten en resultaten te bereiken. Maar dan blijkt dat een proces van onbezonnen knippen uit modellen en plakken op de eigen organisatie niet altijd even effectief is. 
 
De menselijke factor maakt op alle niveaus in de organisatie het verschil wanneer deze methodes en modellen worden verbonden met de eigen kennis en ervaring in het dagelijks werk. Mensen voegen daar de volgende allesbepalende ingrediënten aan toe.  
 
WILLEN bepaalt de keuzes die mensen individueel en gezamenlijk maken in hun dagelijkse werk. Uit willen blinken in dienstverlening is een keuze die alleen wordt gemaakt wanneer mensen in organisaties elkaar werkelijk inspireren en op een professionele manier uitdagen op vakmanschap van elk niveau. Zodanig dat mensen zich verbonden voelen met de organisatiestrategie en bereid zijn het beste van zichzelf hiervoor in te zetten. Hier komt het erop neer of we echt willen en bereid zijn obstakels te overwinnen. 

KUNNEN geeft de organisatie de kennis, kracht en kunde die nodig is om te kunnen uitblinken in dienstverlening. Het is het resultaat van leerprocessen die verweven zijn met het dagelijkse werk. Deze leerprocessen vormen de motor waarmee de energie van het team steeds is gericht op continue verbeteren en het gecontroleerd vasthouden van een hoog prestatieniveau. Dat vraagt om een attitude van nieuwsgierigheid en een werkklimaat waarin ruimte is voor leren en experimenteren.  
 
DURVEN is een randvoorwaarde voor leren en ontdekken. Het is vooral een manier van denken. Het (h)erkennen van belemmerende patronen en deze kunnen doorbreken. Buiten de gebaande paden durven te gaan en durven te experimenteren. Steeds nieuwe mogelijkheden durven te onderzoeken en toe te passen. Steeds met een scherpe kijk op het verschil tussen de gestelde doelen en de prestaties van vandaag en daarbij juist gedreven worden door deze afstand. DURVEN ontstaat alleen in een omgeving waarin mensen vertrouwen hebben in elkaar en in zichzelf. Waar mensen elkaar niet uitlachen en onderlinge verschillen juist worden ingezet als kracht in het voordeel van het geheel.           
 
DOEN  is de overtreffende trap van WILLEN, KUNNEN en DURVEN waarmee gedrag wordt omgezet in daden en resultaat. Hiermee wordt werk uitgevoerd, klanten geholpen en producten of diensten verkocht in het hart van de organisatie. DOEN is het zichtbare element van de M-factor en we gebruiken het dan ook om de gevoelens, gedachten en kwaliteiten uit de andere elementen bespreekbaar te maken. DOEN heeft niet alleen daden en resultaten tot gevolg maar is ook weer bepalend voor het menselijk leren doordat het direct invloed heeft op het WILLEN, KUNNEN en DURVEN. Leren van daden (action learning) is daarom een van de krachtigste vormen van leren. Dit vergt focus en volharding. Leren doen en doen om te leren. 
 
De vier genoemde ingrediënten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen samen de menselijke factor die juist het verschil maakt in organisaties. Zonder WILLEN, KUNNEN, DURVEN en DOEN blijft operational excellence een concept en een verzameling van mooie woorden en plaatjes.  
 
Mensen maken het verschil. Daarmee is een transitie naar operational excellence een proces van leren toepassen in de eigen praktijk in plaats van traditioneel implementeren.  
 
Operational excellence is mensenwerk. En dat is niet beperkt tot een aantal uitverkorene met een green- of blackbelt. Nee, het gaat dan juist om alle mensen in de organisatie die gezamenlijk uitblinken in dienstverlening als verbindende kernwaarde hebben gekozen. Elke dag weer en stap voor stap.  
 
‘Vakmanschap is meesterschap’ 
  

Waar staat uw organisatie?  

Maak hier een afspraak van 30 minuten zodat we samen kunnen kijken wat de potentiële mogelijkheden zijn. 
  

Meer weten over het toepassen van operational excellence in uw organisatie om een uitzonderlijk hoog niveau van dienstverlening te bereiken voor je klanten? Neem gerust contact met me op. 
 
Aris van Bijsterveldt 
+31 (0)6 53251375 
aris.vanbijsterveldt@opexpro.nl 

Meer weten?

Wilt u meer weten over Operational Excellence 3.0 en meer inzicht in wat dit voor uw organisatie kan betekenen? Download gratis eBook.

Of als je meer wilt weten over het toepassen van Operational Excellence 3.0 in uw organisatie om een uitzonderlijk hoog niveau van dienstverlening te bereiken voor uw klanten? Neem gerust contact met me op.